۱۳۹۲ مرداد ۱, سه‌شنبه

قطع شبانه درختان خیابان ولیعصر ؛ چرا ؟


قطع شبانه درختان خیابان ولیعصر ؛ چرا ؟


سلامت نیوز : "6 اصله درخت حوالی میدان ونک در خیابان ولیعصر به بهانه آفت‌زدگی قطع شدند، این درحالی است که این درخت‌ها نه‌تنها در فهرست میراث ملی ثبت شده بلکه قرار است پرونده ثبت جهانی آن نیز به یونسکو ارسال شود، بنابراین باید برای قطع درختان از سازمان میراث فرهنگی استعلام گرفته می‌شد. سید محمد بهشتی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی در این رابطه به آرمان می‌گوید: قطع درختان با اینکه بی‌خبر از سازمان میراث فرهنگی انجام شده است، اما جزو تخلفات سازمان محسوب می‌شود زیرا سازمان میراث فرهنگی وظیفه دارد نسبت به آثار ثبت‌شده که تحت مسئولیتش هستند وظیفه‌شناس باشد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ خیابان ولیعصر تهران، هفتم دی‌ماه سال 90 به ثبت ملی رسید و سازمان‌هایی از جمله شهرداری موظف به دریافت استعلام از سازمان میراث فرهنگی برای انجام هر طرحی در این خیابان شدند.هومان خاکپور فعال محیط زیست، قطع درختان به‌دلیل آفت‌زدگی را عذر بدتر از گناه می‌داند و به آرمان می‌گوید: درخت چنار یکی از دیرزیست‌ترین درختان است و عمرشان به بالای هزار سال می‌رسد.
با توجه به این موضوع احتمال اینکه درخت چنار با عمر 100-50 سال دچار خشکیدگی و پوسیدگی بشود بسیار کم است تا جایی که حتی بخواهند این درخت‌ها را قطع کنند! از سویی دیگر این فعال محیط زیست تاکید کرد: اعلام این موضوع که قطع درختان به‌دلیل آفت‌زدگی است، عذر بدتر از گناه است. مسئولان فضای سبز تهران و شهرداری چطور نسبت به درختان این منطقه که جزو ثبت ملی هستند، آنقدر بی‌تفاوت بوده‌اند که این درختان دچار بیماری بشوند تا جایی که به‌دلیل خطر فرو افتادن مجبور به قطع آنها بشوند.
سایه درختان چناری که دیگر نیست
در حاشیه خیابان ولیعصر و روبه‌روی بیمارستان دی که قدم می‌زنید آثار باقیمانده از درختان چنار قطع شده سن بالا را می‌بینید. درختانی که رعایت کهولت سن‌شان را نکرده‌اند و به تیغ تیز تبر سپردندشان. از مامور راهنمایی و رانندگی که در آن حوالی ایستاده است می‌پرسم: خبر دارید درختان این خیابان قطع شده‌اند؟ سری به نشانه عدم اطمینان از علت قطع درختان تکان می‌دهد و می‌گوید: من دلیلش را نمی‌دانم اما چند درخت اینجا بود که ظهرها برای فرار از گرما زیر سایه‌اش می‌ایستادم! و حالا درخت رفته و سایه‌ای هم از آن باقی نمانده است.
عابری که در همین منطقه زندگی می‌کند می‌گوید: مرگ این درختان چند صدساله مثل مرگ هزاران نهال است. از سویی دیگر حسن پیراسته، عضو کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران درباره علت قطع درختان پیش از این گفته بود که قطع درختان ولیعصر به همین راحتی نیست و باید گزارش ارائه‌شده از سوی سازمان پارک‌ها به کمیته پژوهشی که شامل استادان دانشگاهی و... می‌شود برود و در آنجا مورد تائید قرار بگیرد.
تهران برای تهرانیان به پهنای خیابان ولیعصر است که از راه‌آهن تا تجریش کشیده شده است؛ خیابانی که دوسویش را درختان انبوه چنار چنان پوشانده‌اند که دیگر سن و سالشان مشخص نیست، تنها قدمت‌شان معلوم است که شاهد خاطرات زیادی بوده‌اند. مسئولان میراث فرهنگی، شهرداری و محیط زیست باید دست درختان را بگیرند تا تیغ تبر، آخرین علاج برای درد فرو افتادنشان نباشد.
درخت‌ها را مزاحم می‌دانند
ولیعصر بلندترین خیابان تهران و خاورمیانه است، که همه شهروندان تهرانی در هر سنی خاطرات خوشی از قدم زدن در این خیابان و زیر سایه درختانش دارند. اما اکنون حال درختان خیابان ولیعصر بد است و در روزهای گذشته برای حفاظت از جان عابران تعدادی از این درختان شبانه قطع شده‌اند. مسئولان شهری تعداد درختان قطع شده را شش درخت می‌دانند، اما منابع غیررسمی خبر قطع 20 درخت را هم داده‌اند.
هومان خاکپور فعال محیط زیست می‌گوید:اگر بیماری این درختان در حد طغیان بوده است چرا مسئولان پیشگیری نکرده‌اند؟! متاسفانه در اکثر مناطق کشور درختان را مزاحم می‌دانند. در مدرسه‌ای قدیمی در شهرستان بروجن ۵۰ درخت ۵ تا ۲۰ ساله که همگی با دستان دانش‌آموزان و مربیان این مدرسه کاشته شده بودند به بهانه بهتر دیده شدن شعارهای روی دیوار قطع شدند و در واقع فضای سبز مدرسه را تخریب کردند. این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: اشکالی که در کمیسیون ماده 7 شهرداری وجود دارد این است که مجوز قطع و مدیریت فضای سبز در کمیسیون‌های شهرداری گرفته می‌شود و کسی از سازمان محیط زیست و منابع طبیعی در این کمیسیون حضور ندارد تا از ضررهای قطع درختان که به محیط زیست آسیب می‌زند دفاع کند.
از سویی دیگر، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه قطع درختان به‌دلیل جلوگیری از بروز خسارت، مستلزم کاشت نهال در محدوده قطع درخت است، به قانون آنلاین می‌گوید: از ابتدای امسال بیش از 1000 اصله نهال در محدوده‌ای که درختان کهنسال خیابان ولیعصر قطع شده؛ غرس شده است. اما هومان خاکپور فعال محیط زیست معتقد است: احتمال اینکه نهال‌های کاشته‌شده بتوانند مانند درخت‌های چنار قدیمی رشد کنند بسیار کم است زیرا شرایط آب و هوایی و خاک خیابان ولیعصر بسیار تغییر کرده است.در حال حاضر به‌دلیل آلودگی هوا و فاضلاب که در پای درختان جاری است احتمال رشد درختان مثل 100 سال گذشته وجود ندارد.
بدون استعلام میراث فرهنگی سرمایه ملی قطع شد
در پروسه ملی شدن خیابان ولیعصر تهران، سازمان‌هایی از جمله شهرداری موظف به دریافت استعلام از سازمان میراث فرهنگی برای انجام هر طرحی در این خیابان شدند.اما مسعود نصرتی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اظهار بی‌اطلاعی از قطع درختان خیابان ولیعصر به مهر گفت: در جریان موضوع نیستم و برای این کار استعلامی نیز از سازمان میراث فرهنگی گرفته نشده است.
خیابان ولیعصر علاوه بر خانه‌های تاریخی با درختانش به ثبت رسیده است و یکی از دلایل ثبت آن، وجود درختان قدیمی چنار آن بود به‌عنوان مثال اگر باغ تاریخی را ثبت ملی می‌کنیم به‌طور حتم با همه درختانش ثبت می‌شود. رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی معتقد است مسئولان شهرداری باید یاد بگیرند در مورد خیابانی که ثبت ملی شده است آدابی را انجام دهند که در تعامل با سازمان میراث فرهنگی باشد نه اینکه به تنهایی در شهرداری راجع به قطع درختانی که جزو آثار ملی هستند، تصمیم بگیرند.
محمد بهشتی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی، نه‌تنها درمورد درختان خیابان ولیعصر بلکه درمورد تمام فعل و انفعالاتی که حوالی این خیابان رخ می‌دهد، مسئول است. این سازمان باید درمورد آثار ملی فعال‌تر رفتار کند و با نشستی که با مسئولان شهرداری می‌گذارد از حفظ این آثار دفاع کند تا درختان به بهانه آفت‌زدگی قطع نشوند."

هیچ نظری موجود نیست: